panorama foto omgeving poldermolen De Eendracht

 

logo HBService

 

 

Belangrijke jaartallen

 

1801        Oprichting Sebaldebuurster Molenpolder, bouw molen en molenaarswoning

1816        nieuwe houten molenroede

1817        nieuwe eikenhouten molenas

1820        nieuwe houten schroef

1824        molen opnieuw met riet gedekt,

                  2 nieuwe molenroeden

1834        1 nieuwe molenroede

1836        molen komt in de brandverzekering

1837        nieuwe windpeluw en eikenhouten mo­lenas

1841        nieuwe schroef met schroefbak

1868        nieuwe houten molenas

1880        aanbrengen van een gietijzeren molenas

1887        molen brandt af door blikseminslag

1888        ingebruikneming nieuwe molen

1895        plaatsing van een tweede schroef

1903        molen krijgt zelfzwichting

1908        de houten binnenroede wordt vervangen door een ijzeren roede (fabr. POT, Kinderdijk)

1914        de houten buitenroede wordt vervangen door een ijzeren roede (fabr. POT, Kinderdijk)

1926        een schroef wordt geëlektrificeerd, er wordt een nieuw molenhuis gebouwd

1954        aanbrengen rondgaande kruiketting (1e res­tauratie)

1959        door ruilverkaveling wordt de polder ver­kleind van 509 ha. tot 433 ha.

1965        nieuwe binnenroede, bliksemafleider (2de restauratie)

1970        verkoop molenaarswoning, plaatsing ijzeren schroef, automatisering

1977        storm slaat 1 wiek kaal

1980        voormalige molenaarswoning brandt af

1981        nieuwe buitenroede met hierop stroom­lijnneu­zen (fabr. Bremer, Adorp; 3de res­tauratie)

1983        nieuwe houten schroef

1985        nieuwe zolders

1986        molen tegen houtworm behandeld

1990        elektrisch aangedreven schroef wordt buiten werking gesteld en de te bemalen oppervlakte wordt vergroot tot 715 ha.

1992       buiten ijzerwerk wordt vernieuwd en krijgt anticorrosie behandeling

1994       nieuw riet op het achtkant

1997       groot herstel aan de kap en het gevlucht; 1 nieuwe binnenroede (fabr. Dunning, Adorp), aluminium kleppen, nieuw riet op de kap

2006       herstel van de ijzeren schroef en schroefbak, aandrijving weer op windkracht

2012      ‘onzichtbaar’ hydro-elektrisch systeem van 22kW wordt aangebracht op de ijzeren schroef